Träningsåret 2014.

Äntligen har jag fått träningsåret 2014 sammanställt med lite bilder och text. Det är ganska tidskrävande att gå igenom året och sammanfatta det i ett dylikt inlägg, men det är alltid otroligt roligt att blicka tillbaka och i efterhand se hur det egentligen sett ut. Det är delvis för den här årsöverblicken som jag sammanställer veckans träning alla veckor. Egentligen sätter jag inte så stor vikt vid just kvantiteten på träningen utan mera på kvaliteten, men att räkna den totala tiden jag satt ner på träningen år för år är ett lätt och kul sätt att göra jämförelser. Kvaliteten på passen antecknar jag sedan i en skild träningsdagbok och såklart i spridda blogginlägg nu och då.
 
 
Januari
 
Träningsmängd: 27 h 45 min.
Vilodagar: 13.
 
Träningsåret började med en vecka total vila i och med semestern på Kuba som sträckte sig över jul och nyår. Väl hemma tillbaka körde jag igång med träningen igen, dock lite jetlaggad de första dagarna. En vecka efter hemkomsten började jag den efterlängtade PT-utbildningen och var väldigt exalterad över det hela. Alexandra och jag tillbringade en härlig helg i Österbotten, dels i Vasa, dels i Vörå på Norvalla Fitness Event. Det slutgiltiga beslutet om KSF:s damernas öde togs. I slutet av januari lade jag om styrketräningen för att satsa en period på uthållig muskelstyrka och januari var överlag en månad där mycket av träningstiden utfördes på gymmet. Jag lade också ut en förfrågan om en frivillig Pt-adept som jag skulle få jobba med som praktik under PT-utbildningens gång.
 
 
 
 
 
 
 
 
Februari
 
Träningsmängd: 33 h 35 min.
Vilodagar: 6.
 
Hela februari fortsatte med muskeluthållighet på gymmet, intervaller på löpband och några gruppträningspass här och var mellan varven. Började också en period med flera morgonpromenader i veckan med forna KSF-gänget, var på andra PT-utbildningshelgen och skrev första provet, körde i gång projektet med min PT-kund och var också och tränade en del fotboll med EIF.
 
 
 
 
 
 
Mars
 
Träningsmängd: 36 h 45 min.
Vilodagar: 5, varav 1 pga öm vrist.
 
Övergick från muskeluthållighet till muskelstyrka på gymmet och tog i samma veva morgonkort till ett nytt gym i Åbo. Skrev kontrakt med EIF och tränade således fotboll i Ekenäs alla helger. Spelade träningsmatch mot ett pojklag och cupmatch mot ligalaget Åland United. Fick besked om avklarad grunddel och PT-utbildningens licensdel tog vid. I övrigt sprang jag mycket intervaller och fortsatte med morgonrundorna tillsammans med Åbobrudarna.
 
 
 
 
 
Foto: Stefan Westerback.
 
EIF - ÅU. Foto: Patric Westerlund. Bildkälla
 
Foto: Patric Westerlund. Bildkälla
 
 
April
 
Träningsmängd: 29 h 35 min.
Vilodagar: 10, varav 3 pga förkylning.
 
Träningsveckorna fortsatte ungefär som månaden före men träningsflytet avbröts lite på grund av en förkylning och jag tvingades ta det lite lugnare några dagar. Vi spelade träningsmatch mot EBK, ett annat division 2 lag, och vann med 2-0. Vår första riktiga värdemätare inför det annalkande seriespelet. Jag kollade läget efter vinterns styrketräning med några formbilder och fick mitt första diplom från Folkhälsans PT-utbildning. Skrev också sista provet före utbildningens sommarpaus.
 
 
 
 
 
 
 
Maj
 
Träningsmängd: 39 h.
Vilodagar: 7.
 
Första lördagen i maj krigade jag nästan fem timmar i skogen i Västervik med ett gäng entusiastiska paintball soldiers. Att springa, krypa och åla fram så länge blev ett riktigt bra träningspass. Serien körde äntligen i gång och vi hann vinna 4 av 4 matcher under majmånad. I övrigt varvade jag fotbollen med styrketräning och något intervallpass här och där, och också tennissäsongen inleddes. Det här var månaden som jag tränade mest under hela året. Maj fungerade också som lite extra hälsosam månad på kostsidan, då jag till stor del undvek vitt socker och ohälsosamma fetter. 
 
 
 
 
Foto: Patric Westerlund. Bildkälla
 
EIF - TPV. Foto: Patric Westerlund. Bildkälla
 
Foto: Patric Westerlund. Bildkälla
 
 
Juni
 
Träningsmängd: 25 h 20 min.
Vilodagar: 8.
 
Efter segrar i de fem inledande fotbollsmatcherna kom vår första förlust i mitten på juni. Ett resultat av avsaknaden av några nyckelspelare och en allmänt tunn trupp. Överlag blev det betydligt mindre tränat i juni än månaderna före, delvis på grund av långa partyhelger såsom midsommaren och Emmes möhippa. Mest var det fotboll som gällde i träningsväg eftersom det var den jag såklart prioriterade så här mitt i säsongen.
 
 
 
 
 
 
Juli
 
Träningsmängd: 24 h 45 min.
Vilodagar: 7.
 
Första halvan av juli fokuserades till stor del på förberedelser inför sommarens höjdpunkt, Emme och Jonas bröllop. Sedan kom värmeböljan så inte heller i juli blev det många timmar på gymmet. Fotbollspelas blev det dock en hel del, samt löprundor, tennis och utomhuspass med egen kroppsvikt och kettlebell. Jag hade också en släng av en liten förkylning i mitten på juli men ingenting som störde träningen eller matcherna.
 
 
 
 
 
 
Augusti
 
Träningsmängd: 34 h 30 min.
Vilodagar: 8.
 
Höstomgången av fotbollsserien körde i gång och vi fortsatte vinna matcher, förutom ett oavgjort resultat som kom i Tammerfors i mitten på augusti. Det kompenserade vi dock med största vinsten för säsongen i slutet på månaden. Hela 1-14 vann vi mot MaPS och visade därmed att skillnaden mellan seriejumbon och serieledaren var enorm. Vårt lag kändes dock klenare och klenare och vi hade knappt några bytesspelare med till matcherna alls. Själv spelade jag flera matcher som mittback för att backlinjen skulle hålla ihop. Trivdes inte nämnvärt på den positionen men antog utmaningen. I övrigt körde PT-studierna vid Solvalla i gång igen med en testkurs. Jag genomförde både cykelergometertest och löptest och fick på papper att jag har en utmärkt syreupptagningsförmåga och därmed kondition. Vi mätte också laktathalter i blodet under ansträngning, vilket var superintressant och något jag inte gjort förut.
 
EIF - FC Honka/2. Foto: Patric Westerlund. Bildkälla
 
 
 
 
 
September
 
Träningsmängd: 30 h 25 min.
Vilodagar: 6.
 
Under septembermånad förlorade vi andra matchen för säsongen men vann sedan de viktiga två påföljande matcherna och säkrade slutligen serievinsten med en spelare för lite på planen uppe i Björneborg mot NiceFutis/2. Utbildningshelgerna i Solvalla blev allt intensivare och som kvällsprogram fick vi prova på, för mig, nya träningsgrenar som t.ex. crossfit och taekwondo. Mycket kul! I och med att sommarjobbet tog slut hade jag en mera flexibel vardag och Kimmen och jag passade på att spela en hel del tennis i det varma septembervädret.
 
 
 
 
 
 
Oktober
 
Träningsmängd: 33 h 10 min.
Vilodagar: 10.
 
Första helgen i oktober spelade vi vår sista seriematch för säsongen 2014, en match som resultatmässigt var betydelselös men förstås kunde ha utgjort en bra generalrepetition inför det stundande division 1 kvalet. Tyvärr kunde vi bara skrapa ihop 9 utespelare och 1 målvakt till matchen, vilket betydde att vi var en spelare kort från början av matchen, och i slutet t.o.m. två spelare för lite. Det var dock nästjumbon vi mötte och vi lyckades således ändå vinna 3-0. Jag var otroligt utpumpad efter den matchen minns jag.
 
Efter det här lades full fokus på kvalspelet, i vilket vi lottades mot RoPS från Rovaniemi. Första matchen spelades på hemmaplan i Ekenäs och nervositeten var ett faktum. Vi låg under 0-1 ganska länge i andra halvlek, men när Josse fixade en straff åt oss i slutet av matchen och min syster Alexandra gick mot straffpunkten visste jag att vi skulle utjämna. Inte bara för att Ääli är en kanonbra straffläggare, utan också för att hon har en förmåga att hålla huvudet kallt framför mål och redan tidigare under säsongen stigit fram och avgjort matcher i lägen då det verkligen behövts, till och med i sådana matcher då hon själv varit skadad men ändå ställt upp och spelat. Hur glada hennes straffmål gjorde oss andra syns tydligt på bilderna nedan.
 
Däremot lyckades vi inte hålla ihop paketet i det andra mötet i Rovaniemi och därmed blev det inget avancemang för EIF damer. Sista veckan i oktober var således en riktig tråkvecka och jag var på verkligt dystert humör. Tränade lite styrka på gymmet och sprang några löppass, men det mesta kändes oinspirerande och slött.
 
Serietabellen efter de sista spelade seriematcherna.
 
EIF - RoPS. Foto: Patric Westerlund. Bildkälla
 
Foto: Patric Westerlund. Bildkälla
 
Foto: Patric Westerlund. Bildkälla
 
Foto: Kjell Svenskberg. Bildkälla
 
Foto: Kjell Svenskberg. Bildkälla
 
Frukost i Rovaniemi. Foto: Alexandra Sundblom.
 
 
 
 
 
November
 
Träningsmängd: 29 h.
Vilodagar: 6.
 
Började november med en lite lugnare träningsvecka för att kroppen skulle få återhämta sig efter oktobers intensiva matcher. Gjorde mycket rörlighetsövningar. Påbörjade sedan en period av grunduthållighetsträning med lite längre, väldigt lugna, löppass och högreps serier på gymmet. Funderade mycket kring vikten av vardagsmotion och skrev ett långt inlägg om det hela. Sista utbildningshelgen före slutproven gick av stapeln i Solvalla, där vi blev instruerade i ett superbra kettlebellpass och så genomförde Josse och jag ett långt springpass bestående av både löpning i jämnt tempo och i intervallform i Nouxskogarna. Fotade en hel massa träningsbilder till PT-slutarbetet och hängde överlag en hel del på gymmet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
December
 
Träningsmängd: 26 h 25 min.
Vilodagar: 5.
 
Första helgen i december avslutades den ettåriga PT-utbildningen som jag hakat på i januari med ett skriftligt prov, ett praktiskt prov och ett fystest. Alla delar gick fint och i slutet av månaden fick jag bekräftat att jag kan kalla mig licensierad personlig tränare. Jag sprang minst ett lugnt löppass i veckan, tränade uthålligstyrka och provade också på yoga i den nya studion i stan och tyckte väldigt mycket om det. Spelade några tennismatcher mot farsan och på juldagsförmiddagen drog jag äntligen på mig fotbollsskorna igen och spelade nästan två timmar fotboll med ett stort gäng. Har fortfarande blåa tånaglar efter den sessionen.
 
Fystest i Solvalla. Foto: Jane Forsström.
 
Solvallagänget.
 
Under år 2014 tränade jag totalt 370 h 15 min, vilket är 34 timmar mindre än året innan.
 
Av årets 365 dagar tränade jag 274 dagar, vilade 91, vilket skiljer sig med en dag från år 2013.
 
Av årets 91 vilodagar var 4 ofrivilliga: 1 pga öm vrist och 3 pga förkylning, vilket betyder att det igen en gång varit ett väldigt friskt och skadefritt år.
 
Mars, maj och augusti är de månader jag skramlat ihop flest träningstimmar.
 
I juni och juli har jag tränat överlägset minst.
 
Jag kan inte annat säga än att det har varit ett bra träningsår! Jag har tränat varierat och mångsidigt och hållit mig både frisk och stark hela året igenom. I och med PT-utbildningen har jag samlat på mig ännu mera kunskap om träning och hälsa och därav höjt kvaliteten på träningen. Det kan också vara en orsak till att jag tränat mindre mängdmässigt i år än år 2013. Kvalitet framom kvantitet så att säga.
 
Träningsåren 2013 och 2012 hittas här och här.
Årets träning | |
Upp