Påbörjad maxstyrketräning

Härliga lördag som kommit med sovmorgon, shopping på Exakt och ett 90 minuters styrketräningspass så här långt, och fortsätter med Skamlöst på Karelia och middag på Svenska Klubben ikväll. Sånt gillar vi.
 
Träningen i dag blev ett överkroppspass med lågreps serier. Tänkte satsa lite mera på just det en tid framöver och således blir det alltså mera fokus på maxstyrka i basövningar som knäböj, marklyft, chins, bänkpress och militärpress. Jag körde lite liknande upplägg förra våren och i jämförelse med då kände jag mig skrattretande svag i dag. En sommar och höst med mera uthållighetsträning har satt sina spår, och så även den hackiga träningsmånaden jag har bakom mig. Superroligt var det att träna i dag i alla fall och hela passet avslutades med en minicirkel för bålen tillsammans med mor och syster, där var och en valde ut en favoritövning vi skulle köra.
 
Från träningskläder till lördagsoutfit.
Styrketräning, Träningsupplägg | | En kommentar |

Back on track

Detoxen är över och fasiken vad det känns bra i kroppen! Jag känner mig ren och fräsch och lätt och då var det ändå bara två dagar det handlade om. Skulle jag inte prioritera träningen skulle jag ha joinat Kimmen och detoxat en dag till, men jag ville verkligen träna i dag så det var dags att ta in mera protein i kosten igen. Däremot känner jag att jag inte kan äta så mycket på en gång och dagens måltider har således fortfarande varit betydligt mindre än före detoxen. Och innehållit en massa grönsaker.
 
Jag har gått ner 2 kg på två dygn och även om det inte var huvudorsaken till detoxen är det helt okej att lite vätska har lämnat kroppen efter semestern. Största skillnaden märker jag dock på hur magen och tarmen har mått. Det här är kanske information som alla nödvändigtvis inte vill ta del av, men faktum är att jag faktiskt känner att tarmen renats och det som kommit ut därifrån har t.ex. varit helt luktfritt, vilket torde vara ett gott tecken.
 
I kväll besökte jag äntligen gymmet igen efter den långa pausen och körde ett lätt styrkepass för hela kroppen. Otroligt kul, men det känns nog att det inte blivit just någon styrketräning alls den här månaden. Började således försiktigt eftersom jag känner att det inte lönar sig att gå ut för hårt i det här skedet.
 
Efter en knapp timme i salen blev det ännu ett pass BodyBalance på det. Nu blir det perfekt med vila i morgon och sedan blir det träning resten av helgen. Så skönt att vara på gång igen!
 
 
 
Knäböj var en av övningarna Ääli och jag körde i dag. Bilderna är dock från föregående styrketräningspass, som ägde rum den 2 januari!! Verkligen på tiden att komma i gång igen med andra ord.
Kosthållning, Mat, Styrketräning | | Kommentera |

Detox dag 2

Andra dagen av detoxen börjar lida mot sitt slut och jag måste säga att det har gått väldigt bra. Jag har inte alls känt mig så hungrig som jag trodde jag skulle göra, och inte så energilös heller. Lite trött och tung i huvudet men annars har det gått fint. Med det sagt längtar jag nog ändå till mitt kokta ägg som jag ska äta i morgon bitti!
 
Träningen i dag blev ett pass BodyPump, men ett lättare sådant. Jag använde mycket mindre vikter än vanligt och såg till att jag inte körde mig slut i någon av låtarna. Jag fick ändå bra muskelkontakt och det kändes riktigt passligt i kroppen. I morgon avslutas detoxen och då ska jag också börja träna ordentligt igen.
 
Dagens lunch och middag: en likadan sallad som i går, avokado, röda linser och broccoli.
 
Kvällsmål: frukt och morötter, varmt vatten med citron och ingefära samt vanligt vatten.
Gruppträning, Kosthållning, Mat | | Kommentera |
Upp