Träningsmatch.

Ikväll stod träningsmatch, som spelades i Ekenäs, på programmet för vår del. För motståndet stod ett lag från Sverige, som vi trodde var ett division 4 lag, men som visade sig spela i division 5. Matchen blev ingen höjdare, det är alltid svårt att spela mot så pass sämre lag, men vi fick öva målskyttet lite i alla fall och vann matchen med 13-0, även fast vi inte hade vår ordinarie öppningselva på plan.
 
Tanken var att jag kanske helt och hållet skulle ha suttit på sidan den här matchen, men i och med att vi var så få spelare och matchtempot var så lugnt så var jag med ändå. Petade in ett mål också, och fick också prova på att spela mittback i ett skede, så på så sätt var det lite kul.
 
Efter matchen hade det ordnats bastu, grillad korv och lite drickbart åt oss och kvällen kom på alla sätt att bli riktigt rolig. Nu måste jag verkligen dyka i säng och försöka ta igen de senaste nätternas sömnskuld, så jag orkar med ett besök till Medek, jobb, gym, och 18-årsparty imorgon.
| | Kommentera |

Fysiorapport.

Hade alltså träff med en fysioterapeut idag efter jobbet, och fick äntligen ett utlåtande om min mage. Enligt fysioterapeuten är min raka magmuskel (rectus abdominus) överansträngd, som ett resultat av att den är betydligt starkare än mina sneda och inre magmusklerna. Därför har den alltså dominerat i alla magövningar jag gjort och i all annan träning som tar på magen, blivit överansträngd, och börjar således krångla i situationer där jag springer och rushar, eftersom bålen då inte orkar hålla ihop.
 
Vi gjorde en mängd olika övningar som aktiverar magmusklerna och fysioterapeuten påstod att jag inte har svaga magmuskler, men att de är i obalans. Hon påpekade också att det här är ganska vanligt bland idrottare. Svaga magmuskler kändes det dock verkligen som att jag hade, så som hon hade mig att jobba med dem. Jag vet ju allt det där om att det är ytterst viktigt att hålla magen spänd, trycka korsryggen mot underlaget, och inte svanka det minsta när man gör magövningar, men man tenderar ju att nu och då glömma bort hur mycket man verkligen måste spänna för att få de inre, allra viktigaste, magmusklerna aktiverade när man tränar. Jag brukar också i allmänhet undvika att göra så mycket vanliga situps, eller crunches, utan göra mera statiska, stabiliserande övningar för magen, och därför förvånar det mig egentligen lite att de är den raka magmuskeln jag har starkast. Helt tydligt måste jag jobba ännu mera på att verkligen aktivera och förstärka de inre och sneda magmusklerna, så att det skapas balans i hela magpartiet. Nu har jag fått en ordentlig påminnelse, och inom de närmaste veckorna ska jag helt undvika att träna de yttre, raka magmusklerna, och bara jobba med de inre och sneda.
 
De goda nyheterna med allt det här är att jag enligt fysion MÅSTE träna de inre och sneda magmusklerna, så att de förstärks, och att jag kan träna annat också, så länge det inte tar sjukt och så länge jag kommer ihåg att aktivera de inre magmusklerna.och hålla bålen spänd. Crosstrainer på gymmet är t.ex. perfekt konditionsträning, i och med att benrörelsen är så pass liten att man orkar hålla bålen spänd hela tiden. Fotbollen måste jag väl vila ifrån ännu så gott det går, eftersom det är när jag spelar och tränar fotis som jag börjar känna i magen. Men annars verkar det fritt fram att hålla igång och träna så länge det känns bra. Nu tänker jag ju ändå inte riva igång med riktigt hård träning direkt, men fokusera på magen, det ska jag göra, och så länge jag lite får hålla igång är jag nöjd. Tills vidare i alla fall.
 
Så här löd alltså direktiven i korthet, och även om det troligtvis är det här som orsakat mina problem kom vi överens om att det ändå kan vara bra att gå och ta ett ultraljud, så har jag sedan kollat upp saken på flera håll och på olika sätt. Så på onsdagmorgon har jag tid till det på Medek.
 
Just nu känns det dock mycket bra, och såklart begav jag mig direkt till gymmet ikväll efter att jag fått grönt ljus av fysioterapeuten. Svettades bl.a. 22 minuter på crosstrainern, och gjorde den mest effektiva magträning på länge, med små rörelser och verkligt spänd mage. Stretchade också magen en hel del, vilket jag också fått order om att göra. Det kändes så otroligt skönt och bra att vara tillbaks på gymmet, och humöret är genast mycket bättre.
 
Bildkälla
 
Här har vi alltså i rött den magmuskel som är överansträngd, och i grönt den som måste bli starkare.
| | 5 kommentarer |

FC United - KSF.

Läs om matchen här.
| | Kommentera |
Upp