Planering ger resultat.

Löppasset gick riktigt bra idag, kroppen kändes förvånansvärt pigg fast den testades lite igår. Sprang i ett relativt högt tempo i 40 minuter, och avslutade sedan med två tabataintervaller här hemma. Ena med omväxlande armpressar och vanlig planka, andra olika varianter av sidoplanka.
 
I samband med palavern igår fick vi också ett tomt veckoschema, där det är meningen att var och en ska planera in sin träning, så att den ska gå ihop med ens övriga liv. Vissa specifika träningspass ska vi försöka få in på vissa bestämda dagar, men det är klart att det kan hända att man måste pussla om nu och då. Alltid kan man ju inte veta på förhand hur ens veckor ser ut, men det är mycket effektivt att i mån av möjlighet planera i förtid, när man ska träna, när man ska jobba med skolan, umgås med kompisar, äta, sova, osv. Sätter man träningspassen till pappers i början av veckan är det betydligt svårare att skippa dem sen, det kan jag lova. Och dessutom krävs det ju ibland verkligen minutschema för att få allting att gå ihop. Så planering lönar sig, alltså.
 
Att noggrant planera träningsveckorna är inget nytt för mig, det har jag gjort i många år redan, men jag tycker alltid det är lika kul. Att pricka in träningspass i kalendern, och planera vad som är bäst att träna när. Ge det ett försök om inte annat, det är mycket givande och motiverande att få en klar överblick över sin träning. Och kom ihåg, all träning är bättre än ingen träning alls.
 
Medan kämppisen var hem till Ekenäs på träning passade jag på att sprida ut mina papper över vardagsrumsbordet.
| | En kommentar |

Rester.

Har ännu rester kvar från måndagens kyckling-broccoli-fetaostgratäng, och även om det inte ser fullt så gott ut längre, smakar det fortfarande bra. Nu har jag dock skrapat bort det sista, och bara jag har smält den här megaportionen ska jag bege mig ut på en liten löprunda. Vilket ska bli avkopplande efter en tung skoldag.
 
| | Kommentera |

Vinterträningen tar fart.

Kvällens träningspass gick idag av stapeln på gymmet Motivus, tillsammans med vår fotbollstränare och några av lagkompisarna. Vi hade en liten palaver först, där vi gick igenom träningsupplägget för de kommande månaderna och tanken bakom det. Passet vi körde idag bestod av intervaller av olika slag, på löpmatta, konditionscykel, och crosstrainer. Jobbade med pulsen, såväl som med ben, armar, och bål. Vid cykelmomentet trodde jag faktiskt att jag skulle svimma, för sablar så slut jag blev. Benen blev helt stumma och det brände som eld i lungorna. Inte van att cykla i hårt träningssyfte precis.
 
Som avslutning körde vi några övningar för rygg och mage, men måste sedan skynda i duschen eftersom gymmet skulle stänga. En timme och tjugo minuter stannade dock klockan på, så vi tränade en god stund. Så otroligt motivationshöjande med nya träningspass, idéer och utmaningar, då blir det aldrig tråkigt. Och ska bli intressant att se hur det känns i kroppen imorgon.
 
Härmed inleds alltså vinterträningen, den tyngsta träningsperioden på fotbollsåret.
| | Kommentera |
Upp