Hälsomånad coming up.

Jag var på ett pass BodyStep ikväll, vilket var en tid sedan, och vitsi vad kul det var! Boot Camp is the shit säger jag bara! Benen kändes lätta idag också, och jag hade känslan av att orka hur mycket som helst hela timmen igenom. Fast ganska nöjd var jag nog ändå när jag sen hoppade i duschen, efter att ha joggat hem i kylan.

Sista januari idag, vilket betyder att min sockerfria månad börjar imorgon. Redan kring julen beslöt jag att februari skulle få bli min hälsomånad, mest för att se hur det känns och om det händer något med kroppen när man lägger om sina vanor lite. Jag ska nämligen inte bara låta bli rena onyttigheter som godis, chips och bakelser, jag ska också undvika kolhydrater mot kvällskvisten, som har en tendens att lagra fett under natten. Vilket betyder att pasta, ris och potatis är bannade från middagen och brödet från kvällsmålet. En liten kolhydratkälla ska jag dock se till att ha till hands direkt efter träning, tillsammans med protein, vare sig det är morgon eller kväll, eftersom det ju är viktigt för muskeluppbyggnaden och på så sätt främjar träningen.

Som känt finns det ju en hel del dolt socker i olika livsmedel, så litet kommer jag väl nog få i mig. Jag tänker nämligen inte söka med ljus och lykta efter minsta lilla sockerkorn. Men såklart ska jag utelämna produkter som t.ex söta yoghurtar och juicer och dylikt, som av många inte ens klassas som ohälsosamma, men som ofta är fullproppade med socker. Fast sånt konsumerar jag i och för sig inte i vanliga fall heller. Överlag äter jag ju nog riktigt bra, men nu vill jag prova på hur det är att faktiskt sköta om sig och sin kropp alla dagar i veckan, även på helgerna. Och inte frossa en massa godis så fort man kommer hem till Ekenäs.

Så finns det ju också olika sätt att tolka en sockerfri månad. Någon tycker säkert att man, om man vill undvika allt socker, också borde sluta äta t.ex. frukter. Det tänker jag ändå inte göra, eftersom jag anser att alla vitaminer och mineraler som frukterna ger väger tyngre än den mängd (frukt)socker man får i sig av dem. Samma sak gäller rotfrukter, dem tänker jag inte heller utesluta. Dessutom gör jag ju det här bara på mina egna villkor, så det är ju jag själv som bestämmer vad jag ska och inte ska äta. Däremot låter jag nog bli att äta t.ex en banan just innan läggdags.

Vad gäller alkoholdrycker är jag för tillfället aningen tudelad. Jag ska ju nog inte dricka en massa cider och öl och sliskiga drinkar, men jag tror nog att jag ska tillåta mig själv att ta ett glas rödvin eller två om det vankas party någon helg.

Lördagen den 11 februar fyller mamma år, och bullar hon då upp till kaffekalas kanske det får bli mitt enda undantag under månaden. En äta-vad-jag-vill-dag i så fall alltså. Men det tar jag ställning till sen när det blir mera aktuellt.

Och slutligen, vad gäller träningen kommer jag förstås att hålla igång på samma sätt och lika mycket som förut. Så där kommer det inte ske några större förändringar.

Sådär ja, det var mina planer för februari. Nu ska det väl vara lättare att hålla mig till mitt beslut när jag varit så dum och publicerat det. Om någon är taggad att hänga på, hör gärna av er! Helt på egen hand kan det nog bli en lång månad har jag på känn...

Allmänt | | 3 kommentarer |

About Åland.

Jag har haft en så sjukt rolig helg på Åland, så till den milda grad att jag faktiskt är riktigt ledsen över att den är förbi. Jaa, jag trivdes perfekt, både på och utanför planen. Fotboll hela helgen med ett riktigt härligt gäng, det blir liksom inte bättre. Som helhet är jag väldigt nöjd över vår prestation, men, som med det mesta, finns det ju både sånt som var bra och sånt som var dåligt.

Det positiva

Vårt spel var mycket bra hela turneringen igenom. Vi kämpade som ett lag och anpassade oss snabbt till det höga matchtempot och det hårda motståndet vi mötte, speciellt på lördagen. Vi gjorde varje match lite bättre än den föregående. Vi släppte bara in två mål på hela turneringen (under ordinarie matchtid, två matcher avgjordes på straffar) tack vare ett utomordentligt försvarsarbete, och vi var de facto det lag som släppte in minst mål av alla. Och så det bästa av allt, vi spelade en mycket jämn match mot ligalaget Åland United. Slutresultatet av det mötet blev 1-0 förlust för vår del, efter att United gjort mål när det återstod tjugo sekunder av matchen. Tjugo sekunder!! Det harmade förstås lite, men vi var ändå alla glada och nöjda över att vi stått så bra upp mot dem och gett dem en ordentlig match. Standarden var hög på den här turneringen, och vi visade att vårt spel håller måttet.

Det negativa

Målskyttet. Vi fick inte alls igång det, även om vi skapade massor med chanser, speciellt i söndagens placeringsmatcher. Vi saknade helt enkelt kyla framför målet. Även om slutresultatet inte var det viktigaste för oss i den här turneringen så kan vi ändå inte vara nöjda med vår placering, eftersom vi var det bättre laget i alla våra matcher. Jaa förutom mot United då, de var nog strået vassare.

Men överlag var det en mycket lyckad helg för vår del, och vi är igen en erfarenhet rikare. Härifrån är det bara att jobba vidare. Och nu kan jag verkligen knappt vänta tills säsongen börjar!
Allmänt | | Kommentera |

Veckans träning (v. 4)

Måndag: Fotbollsträning 90 min.

Tisdag: Styrketräning (helkroppsprogram) 90 min. + Intervallträning 30 min.

Onsdag: Morgonjogg 40 min.

Torsdag: Fotbollsträning 105 min.

Fredag: Vila.

Lördag: Fotbollsmatcher 3 x 40 min.

Söndag: Fotobllsmatcher 2 x 40 min.
Allmänt | | Kommentera |
Upp