Överraskningsmiddag

Efter några dygn på rekreations- och skolningsresa till Stockholm anlände jag hem på lördagmorgon, ivrig att få ställa igång den överraskningsmiddag vi skulle ordna för nyutexaminerade Linda med några av brudarna samma kväll. Det var så roligt att överraska en så kär och nära vän, som vi dessutom visste skulle uppskatta det väldigt mycket. Vi hade en väldigt bra kväll tillsammans och hann verkligen prata ordentligt och diskutera allt möjligt, så där som det blir när man är några bästa vänner samlade.
 
Skumpa, mat och härliga brudar, vad mera kan man önska sig en lördag!
 
Kalas | | Kommentera |

Veckans träning (v. 4)

Måndag: Styrketräning (underkroppen) 60 min.
 
Tisdag: Trainium-Pulse 60 min.
 
Onsdag: Vila (aktiv).
 
Torsdag: Vila (Sverige).
 
Fredag: Vila (Sverige).
 
Lördag: Vila.
 
Söndag: Löpning 45 min.
 
Vecka 4 totalt: 2 h 45 min.
Veckans träning | | Kommentera |

Chins med och utan gummiband

Veckan har börjat med lite förkylningssymptom i form av kliande hals och ett uns av täppthet i näsan. Jag ska således passa på att köra en lite lättare träningsvecka, vilket passar bra när jag ska till Sverige med LokalTapiola-gänget i slutet av veckan och jag därför också har mindre tid för träning och det allmänt är mycket att stå i. Jag reviderade därmed kvällens tunga benträning till ett lättare pass med 15 minuter på cykel och sedan benpress, marklyft med trapbar, enbensmarklyft med kettlebell och frontböj med lätta vikter. Och så skuffade Linda och jag turvist lite släde på slutet så vi blev en aning flåsiga.
 
Jag frångick faktiskt mitt träningsprogram redan lite i slutet på förra veckan när det var dags att köra viktade chins som huvudövning. Hade ont i korsryggen från veckans tidigare pass och kände inte alls för att hänga på mig några extra vikter och kämpa med att komma upp över räcket. Chins är en övning som för mig känns väldigt tung både för kroppen och för huvudet och fast jag egentligen gillar den så drar jag mig alltid lite för att göra den. Så jag tänkte att jag skulle göra den på lite annat, lättare sätt denna gång.
 
På Trainium har vi många olika gummiband med olika elasticitet och som därmed hjälper olika mycket när du använder dem som hjälpmedel i chins eller pull-ups. Jag började med att dra så många chins (med handflatorna bortvända från kroppen) jag orkade utan hjälpmedel och använde sedan det repetitionsantalet med de olika gummibanden. Jag använde gummibanden i en sådan ordning att jag började med det som hjälper till minst och slutade med det som hjälper mest (vi har två gummiband till utöver de nedannämnda men man måste väga lite mera för att det ska vara till någon nytta). Så det blev:
 
- 10 strikta chins
- 10 chins med rött gummiband
- 10 chins med blått
- 10 chins med grönt
- 10 chins med svart.
 
 
Efter 5 serier chins körde jag en cirkel med övningarna ni ser i videon nedan. Totalt 4 varv. Det blev ett bra och roligt träningspass för överkroppen.
 
Upp