Veckans träning (v. 4, vilovecka)

Måndag: Power Yoga 75 min.
 
Tisdag: Vila.
 
Onsdag: Helkroppspass för EGF 2 x 60 min.
Totalt: 2 h.
 
Torsdag: Vila (aktiv, promenad ca 1 h).
 
Fredag: Vila.
 
Lördag: Lofsan-träning 50 min. + Soma Move 45 min. + Zumba 45 min.
Totalt: 2 h 20 min.
 
Söndag: Löpning 40 min.
 
Vecka 4 totalt: 6 h 15 min.
Veckans träning | | Kommentera |

Den fysiska ekvationen

För fysisk hälsa och idrottsprestationer krävs det som bekant inte bara motion och träning, utan lika viktigt är också ett tillräckligt matintag och återhämtning i form av vila och sömn. Vilka proportioner just du behöver av de olika delarna är individuellt men balansen bör vara i skick för att du ska må bra och prestera på den nivå du vill. Alla kämpar med olika delar av ekvationen och för min del behöver jag inte fundera så mycket på att få till det med träningen eftersom den är en naturligt inkörd del av mitt liv som jag inte skulle klara mig utan, men däremot är tillräcklig vila och sömn saker som jag fortfarande måste tänka mera på och faktiskt kämpa lite med. Och då har jag ändå blivit betydligt bättre på de delarna, kanske det stämmer det där att man blir klokare med åren?
 
Vardagsmotion är också en grej som jag ofta måste planera in eftersom jag i och med studier och kontorsjobb har en alldeles för stillasittande vardag. Överlag försöker jag jobba mera och mera mot kvalitet framom kvantitet, vilket för mig innebär en genomtänkt veckorytm med en lämplig blandning av såväl välplanerade som spontana träningspass, med vardagsmotion och inplanerad vila däremellan. Ett koncept som fungerar för mig med andra ord. Det här med viloveckor som jag införde för en tid sedan gillar jag och det har känts bra hittills. De kan betyda allt från total vila till yoga till att jag tränar sådant jag inte annars skulle träna. En sådan vecka har jag på gång just nu.
 
Hur ser din ekvation ut?
 
 
Livsstil, Träning, Vardagsmotion, Återhämtning | | 3 kommentarer |

Veckans träning (v. 3)

Måndag: Löpning 55 min.
 
Tisdag: Styrketräning (hela kroppen) 80 min.
 
Onsdag: Helkroppspass för HNS 45 min. + Helkroppspass för EGF 2 x 60 min.
Totalt: 2 h 45 min.
 
Torsdag: Vila.
 
Fredag: Styrketräning (hela kroppen) 80 min.
 
Lördag: Löpning 15 min. + Futsal 95 min.
Totalt: 1 h 50 min.
 
Söndag: Styrketräning (hela kroppen) 75 min.
 
Vecka 3 totalt: 9 h 25 min.
Veckans träning | | Kommentera |
Upp