Träningsåret 2012

Eftersom jag noggrant summerat alla mina träningsveckor under 2012, tänkte jag att det skulle vara kul att göra ett träningssammandrag av det gångna året, i stället för den sedvanliga årskrönikan som jag sammanställt något enstaka år. Jag har alltså räknat ihop de totala träningstimmarna för varje månad, räknat ihop vilodagar, registrerat när jag varit sjuk och oförmögen att träna osv. Jag är väldigt glad att jag håller så bra koll på min träning, för när jag går tillbaks i bloggen och bläddrar i gamla inlägg kan jag svart på vitt se vad jag tränat och när, om jag varit mycket sjuk, hur träningen känts osv. Super intressant och användbart!
 
Here we go:
 
Januari
 
Träningsmängd: 26 h 10 min.
Vilodagar: 8, varav 5 pga förkylning.
 
Tränade mycket gruppträningspass, fotboll, och sprang intervaller. Spelade årets första träningsmatch och tillbringade ett lyckat veckoslut på Åland där vi deltog i turneringen DamÄlvan. Fick beskedet om att  KSF kommer spela division I fotboll säsongen 2012. Tränade också i en kortare svans än vanligt efter att ha klippt av halva håret.
 
 
 
Februari
 
Träningsmängd: 30 h 10 min.
Vilodagar: 8.
 
Blev en hel del fotboll, utomhuslöpning, intervallträning, BodyPump och helkroppsstyrka. Hade hälsomånad och åt inget vitt socker och andra onyttigheter på hela månaden.
 
 
 
Mars
 
Träningsmängd: 34 h 55 min.
Vilodagar: 7.
 
Tyngdpunkten i mars låg på fotbollsträningar och explosiv benträning. Spelade två träningsmatcher. Idkade också en hel del morgonträning.
 
 
 
 
April
 
Träningsmängd: 41 h 20 min.
Vilodagar: 7.
 
Intensiv fotbollsmånad, med fotisträningar, cup-match, träningsmatch, och seriematcher. Utöver det tränade jag BodyPump, BodyStep, och styrketräning, speciellt för benen. Träningarna på riktigt gräs inleddes och vi hade också en träning med Marianne Miettinen.
 
 
 
Maj
 
Träningsmängd: 29 h 40 min.
Vilodagar: 8.
 
Mycket fotboll, löpning och BodyPump. Våra långa bussresor till mellersta Finland började på allvar. Räddaren i nöden var iPaden jag fick till min tjugofjärde födelsedag. Tennissäsongen inleddes även den.
 
 
 
 
Juni
 
Träningsmängd: 36 h 55 min.
Vilodagar: 11, varav 2 pga förkylning.
 
Hade en intensiv fotbollshelg med tre matcher på fyra dagar, och därefter hade vi en två veckors fotbollspaus. Hade samtidigt sommarsemester och morgontränade mycket, spelade tennis och styrketränade dagarna i ända. Började ha känningar av den överansträngda magmuskeln.
 
 
 
 
 
 
Juli
 
Träningsmängd: 16 h 5 min.
Vilodagar: 13, varav 7 pga överansträngd magmuskel.
 
Magmuskeln krånglade ordentligt och jag tvingades vila mer än jag velat. Lite fotboll, BodyPump, och promenader blev det ändå. Idkade mycket vardagsmotion i form av cykling och drog ned på kolhydratintaget eftersom träningsmängden var liten. Övade inför träningspasset jag skulle hålla under vår sommardag med brudarna, som visade sig bli väldigt lyckad. Vi spelade också en träningsmatch mot ett svenskt lag i Ekenäs.
 
 
 
 
 
 
 
 
Augusti
 
Träningsmängd: 32 h.
Vilodagar: 5.
 
Tränade mycket cykling, crosstrainer, och gjorde massor med övningar för att stärka coren. Magen blev successivt bättre och jag kunde medverka i alla fotbollsmatcher och småningom också i träningarna. I slutet av månaden spelade jag mycket tennis och morgontränade en del.
 
 
 
 
 
 
September
 
Träningsmängd: 44 h 50 min
Vilodagar: 10.
 
September var årets bästa träningsmånad, delvis tack vare att jag var ledig både från jobb och skola och hade mycket tid att träna. Styrketräning, fotboll, löpning, tennis, och morgonträning blev det en hel del av. Tillbringade nästan två veckor i Spanien där vi spelade tennis, gick morgonpromenader, och gjorde cirkelträningar. I slutet av månaden säkrade vi seriekontraktet till division I och glädjen i laget var stor.
 
 
 
 
 
Oktober
 
Träningsmängd: 21 h 25 min.
Vilodagar: 14.
 
Fotbollssäsongen avslutades och vi korades till vinnare av nedre slutspelen i norra zonen i div. I. Jag tog en nästan två veckors träningspaus, men traskade i stället tiotals kilometer om dagen på Manhttan i New York. Väl hemma tränade jag mycket löpning, styrka, BodyStep, och BodyPump. Invigde också mina nyinköpta barfotaskor och kom att älska dem.
 
 
 
 
 
 
November
 
Träningsmängd: 43 h 40 min
Vilodagar: 8.
 
Fotbollsträningarna började igen, och därmed förberedelerna för seriesäsongen 2013. Blev mycket konditionsträning i form av intervaller på cykel, crosstrainer, och löpband på gym, styrketräning, och BodyPump. Gick också på en föreläsning om mental träning, spelade träningsmatch mot ÅiFK, och lagade mycket mat.
 
 
 
 
 
December
 
Träningsmängd: 33 h 10 min.
Vilodagar: 6.
 
Intervallöpningsperioden inleddes med fotbollslaget och vi skrev också på ett farmaravtal med ligalaget TPS. Tränade i övrigt en salig blandning av styrka och kondition, och BodyPump förstås. Försökte också få in mera rörlighetsövningar i mitt träningsschema och gick en del på LesMills-passet BodyBalance. som är en mix av yoga, pilates, och tai chi. Spelade juldagsfotboll med Ekenäskillarna, Anså, och Ääli, och åt däremellan alltför mycket choko.
 
 
 
 
Under år 2012 har jag alltså tränat totalt 390 h 20 min.
 
Av årets 365 dagar har jag tränat 260 dagar, vilat 105.
 
I medeltal har jag tränat 5 gånger i veckan, vilket betyder i genomsnitt 2 vilodagar i veckan.
 
Av årets 105 vilodagar har 14 varit ofrivilliga. Av dessa har 7 varit pga förkylning, och 7 pga överansträngd magmuskel. Jag kan alltså skatta mig lycklig över ett ganska så friskt och skadefritt år, även om jag var otroligt frustrerad över magmuskelproblemet i juli, då jag också tränade överlägset minst.
 
April, september, och november är månader jag tränat överlägset mest.
 
Mycket av den träning jag genomfört har inneburit en massa tid på vägen, pendlande till och från träningar. Det skulle aldrig gått så lätt om jag inte haft syrran med mig, hennes sällskap har varit, och är, ovärderligt såväl under som till och från träningarna.  Vi har också genomfört otaliga, tunga, gympass tillsammans, träning som på alla sätt blir betydligt roligare och motiverande om man är två. Det är inte hållbart att vara beroende av andra när man ska träna, och jag tränar delvis också gärna ensam, men en bra träningskompis är guld värd och jag har turen att ha en fantastisk sådan i min syster.
 
Sammanfattningsvis har träningsåret 2012 har varit väldigt utvecklande, roligt och givande.
Årets träning | |
#1 - - J:

Shit vad duktig du varit på träningsfronten! Har du tränat sedan du var liten?

Svar: Tack ska du ha! :) jag började spela fotboll som 6-åring och höll utöver det på med några andra bollsporter upp till gymnasieåren. På gym började jag gå när jag var kring 15, men det är först under senare år som styrketräningen på allvar tagit sig in i mitt träningsschema. Förr gick jag mest på gruppträningspass, men nuförtiden blir det lite av varje.
Vicki

#2 - - Jannica:

Vilken kul sammandragning! Du har nog varit superduktig Vickan! :)

Svar: Tack Jannica! :) och krya på dig du, det låter inte kul det som du dragit på dig! =/
Vicki

#3 - - Mandy:

Vad kiva att läsa en sånhär sammanfattning och den är mycket motiverande, både till att hålla koll på sin träning och till att träna mer. Du har tränat jätteduktigt och hoppas ditt träningsår 2013 blir minst lika bra! :)

Svar: Kiva att höra Mandy, och tack ska du ha! och detsamma till dig, 2013 ska bli hurja! :)
Vicki

#4 - - Jennifer:

Superintressant inlägg! Du är allt duktig du ;) kram <3

Svar: Vad roligt att du tycker det, och tack ska du ha! :) hur ha det själv gått med träningen nu, har du blivit kvitt förkylningen? Kram<3
Vicki

Upp