Tisdagsträning

Tisdagsträningen med brudarna är i gång igen, vilket betyder att de från kompisgänget som har möjlighet samlas på Trainium på tisdagar mellan kl. 19 och 20 och tränar ett pass tillsammans. Härligt att kombinera träning och umgänge!
 
I kväll körde vi en lång uppvärmning och gjorde sedan knäböj med skivstång (10 reps) och burpees (på tid) växelvis fem varv. Sedan följde fällknivs-situps (12 reps) och musslan med gummiband som motstånd (på tid) växelvis sex varv. Slutligen körde vi två olika övningar för bål- och sätesmusklerna (20-30reps) och växlade dem med korta spurter fram och tillbaka (på tid), totalt 4 varv. Blev riktigt flåsigt på slutet och en skön känsla i kroppen efteråt.
 
När jag landade hemma vid 22-tiden efter en hel dag på vift smakade det bra med kvällsmål!
 
Äggsmörgåsar, kvarg och naturell yoghurt med bär, jordnötssmör, kanel och solrosfrön, rödbetsjuice och vatten.
Kvällsmål, Träning, Träningsupplägg | | Kommentera |

Veckans träning (v. 37)

Måndag: Styrketräning (underkroppen) 50 min.
 
Tisdag: Styrketräning (överkroppen) 30 min.
 
Onsdag: Löpskola 90 min.
 
Torsdag: Vila (aktiv).
 
Fredag: Styrketräning (marklyft) 30 min. + Trainium-Mix 60 min.
Totalt: 1 h 30 min.
 
Lördag: Test av Trainium-Sunday Funday 60 min.
 
Söndag: Löpskola 90 min.
 
Vecka 37 totalt: 6 h 50 min.
Veckans träning | | Kommentera |

Variation versus fokus

Mina träningsveckor innehåller för tillfället en salig blandning av allt från tung styrketräning på gymmet till långa grunduthållighetspass i löpspåret. Variation är toppen och jag trivs väldigt bra med att träna lite av varje, och känna att jag fysiskt behärskar de flesta områden inom träning. Och för hälsan och formen är det väldigt bra. Men ändå ligger det en liten känsla och gnaver i mig, som säger att jag borde periodisera min träning mera och satsa på ett delområde åt gången. Och så är det ju, om du vill bli riktigt bra på någonting så måste du ge just det ordentligt med tid och fokus. För att prestera bättre gällande just det.
 
Som vanligt skulle jag vilja många saker. För tillfället känner jag att jag skulle kunna satsa lite mera på löpningen, jag har verkligen fått så mycket fiilis av löpskolan som håller på ännu några veckor. Å andra sidan har jag länge tänkt att jag ska börja koncentrera mig lite mera på olympisk lyftning, alltså ryck och stöt, för att utveckla de lyftena. Samtidigt börjar det också vara dags att på allvar satsa på att lyfta mera än min kroppsvikt i bänkpress, tycker jag. Jag bör nog ta mig en ordentlig funderare och försöka lägga upp en ordentlig plan nu till hösten.
 
I onsdags körde vi intevallöpning i kärr med löpskolan, med syftet att träna på att få upp knäna ordentligt i löpningen. Det var redigt vått och sjukt roligt! Bilden lånad av Daniel Forsell.
Löpning, Träning, Träningsupplägg | | Kommentera |
Upp