Träningsåret 2013.

Eftersom jag planerar sammanställa en överblick över träningsåret som gått, precis som jag gjorde över år 2012, tycker jag förstås att vi först ska ta en titt på hur 2013 såg ut där emellan. Antagligen var det Kubaresan som gjorde att årskrönikan blev bortglömd i fjol, så vi tar en hastig genomgång innan jag börjar fundera på det gångna träningsåret.
 
Träningsåret 2013 nu först alltså:
 
 
Januari
 
Träningsmängd: 35 h 30 min.
Vilodagar: 5.
 
I början av januari när jullovet ännu höll på tränade jag mycket på egen hand och tillsammans med Ääli, men när skolan började i Åbo igen körde vi också på allvar i gång med fotbollsträningarna i samma veva. Samarbetet med TPS tog fart på riktigt och tillsammans med dem tränade vi KSFare stenhårt, på fotbollsplanen, på gymmet och i löpspåret. Några fantastiska veckor i januari hann vi köra, men när januari led mot sitt slut brakade allt ihop, tränaren fick sparken och många av oss spelare tappade tillfälligt fiilisen för fotbollen totalt.
 
Inför en av många löprundor under jullovet.
 
 
Februari
 
Träningsmängd: 35 h 30 min.
Vilodagar: 6.
 
Föreningen löste tränarfrågan nästan omgående och efter en vecka av fotbollspaus tog jag mig i kragen och snörde på mig skorna igen, fast det smakade skit. När vi kom i gång ordentligt igen började det dock kännas bättre. Förutom de vanliga fotbollsträningarna med TPS hade vi också en morgonträning i veckan och intervallöpningen fortsatte som tidigare. Under ett hektiskt veckoslut i mitten av februari spelade jag först träningsmatch med KSF mot Ilves, som året innan fallit från ligan, och dagen därpå mot ligalaget Honka med TPS. Då började fotbollsfiilisen på riktigt komma tillbaka och jag antog alla de nya utmaningar fotbollen erbjöd.
 
 
 
 
Mars
 
Träningsmängd: 41 h 15 min.
Vilodagar: 9, varav 3 pga förkylning.
 
I mars provade jag för första gången på LesMills nya gruppträningspass Grit, sprang fortsättningvis mycket intervaller och tränade och spelade massor med fotboll. Mina hittills största fotbollsögonblick ägde rum i slutet av mars när jag först blev inbytt i ligapremiären mot FC Honka i den 60onde spelminuten och en vecka senare stod i öppningselvan på Kuppisplan i matchen mellan TPS och Pallokissat. Fantastisk känsla. Mars var dessvärre också en riktig förkylningsmånad och jag hann med tre slängar av snuva inom loppet av en månad.
 
 
Foto: Timo Hammar.
 
Foto: Timo Hammar.
 
Foto: Timo Hammar.
 
 
April
 
Träningsmängd: 36 h 20 min.
Vilodagar: 6, varav 1 pga förkylning.
 
I april spelade vi vår första cupmatch för säsongen och inledde också seriespelet med KSF i division 1, i södra zonen den här gången. Vinst i cupmatchen och i två av tre seriematcher blev aprils matchsaldo. Fokusen låg på fotbollen men därutöver tränade jag också lite styrka och BodyPump, sprang en hel del och gick flera morgonpromenader i veckan. April var också en riktig hälsomånad då jag helt försökte undvika socker och ohälsosamma fetter.
 
 
 
 
 
 
 
Maj
 
Träningsmängd: 30 h 40 min.
Vilodagar: 7, varav 1 pga sjuk fot.
 
Spelade säsongens första hemmamatch på gräsplanen i Amosparken, vann vår andra cupmatch efter en lång resa till S:t Michels, men i övrigt gick det knaggligt för oss i seriematcherna under majmånad. Förutom fotbollen tillbringade jag en hel del tid på gymmet och fortsatte med de sköna morgonpromenaderna. Jag skadade vristen en aning i en av seriematcherna men det var inget allvarligare än att jag var tillbaks på fotbollsplan redan veckan därpå igen.
 
I maj och under hela resten av sommaren hängde Ääli och jag en hel del på ABC i Lojo, där vi alltid hoppade på lagbussen till bortamatcherna.
 
Matpaus på väg till S:t Michels.
 
Coreträning efter en av många morgonpromenader.
 
 
Juni
 
Träningsmängd: 44 h 35 min.
Vilodagar: 9.
 
Vi förlorade tre matcher på raken innan en tre veckor lång seriepaus tog vid. Jag var riktigt frustrerad efter varenda förlust eftersom mycket berodde på att vi inte hade tillräckligt med spelare i och med att samarbetet med TPS haltade och division 1 och ligamatcher gång på gång krockade. I och med fotbollspausen tränade jag mycket styrka på gymmet, gick på olika gruppträningspass som Grit och BodyPump, inledde tennissäsongen, sprang ett flertal löprundor och tränade med egen kroppsvikt på gården.
 
 
 
 
 
Juli
 
Träningsmängd: 29 h 15 min.
Vilodagar: 7.
 
1 juli körde vi i gång med fotbollsträningarna igen efter den korta tränings- och matchpausen. Första matchen efter paus vann vi glädjande nog med 3-0 och det kändes som om vi var back on track. Förutom spelade fotboll blev det också en hel del fotboll på tv i och med Dam-EM. Jag besökte fortsättningsvis gymmet regelbundet, sprang backintervaller med Ääli och planerade träningspasset för vår årliga sommardag med brudarna. Som vanligt blev det en väldigt lyckad dag och tjejerna kämpade bra på i sommarvärmen. Avslutade juli med en cupmatch mot ligamästarna PK-35 och förlorade med klara 6-0 efter en härligt hård match.
 
 
 
 
 
 
 
Augusti
 
Träningsmängd: 30 h 50 min.
Vilodagar: 7.
 
Matcher alla veckor men konstigt få fotbollsträningar där emellan. Tränade däremot mycket på egen hand och tillsammans med Ääli. Under ett härligt veckoslut i skären tränade jag ett skönt utomhuspass på bryggan och i och med inhiberade fotbollsträningar i Kimito tog Alexandra och jag saken i egna händer och tränade några fotbollspass tillsammans med Kimmen och pappa på Österbyplanen i stället.
 
 
 
 
 
 
 
September
 
Träningsmängd: 32 h.
Vilodagar: 10.
 
Spelade en hel massa tennis, tränade vid poolen och spelade volleyboll en vecka i Grekland, vann säsongens dittills viktigaste match mot PKKU och tog upp den regelbundna BodyPump-träningen igen efter en liten paus.
 
 
 
 
 
 
Oktober
 
Träningsmängd: 30 h 30 min.
Vilodagar: 4.
 
Oktober började tråkigt med 0-0 i vår sista seriematch och därmed blev det klart att KSF inte klarade av förnyat division 1 kontrakt. Här kan man läsa en sammanfattning av den tunga, men lärorika, säsongen 2013. Den molokna känslan gav inte med sig i första taget, men i stället för att sitta hemma och deppa tog Alexandra och jag ny fart på gymmet och började satsa ordentligt på styrketräningen i stället. Den träningen varvades med löpträning och gruppträningspass som BodyPump och BodyStep.
 
En av de sista dagarna i KSF-rocken, även om jag inte visste det här ännu.
 
 
 
 
 
 
November
 
Träningsmängd: 29 h 35 min.
Vilodagar: 6.
 
Mycket styrketräning på gymmet och speciellt chins var en grej som jag gav mig tusan på att bli bättre på. Löpträning blev det också en hel del av och så gick jag också morgonpromenader alla veckor igen. Månadens höjdpunkt var när det blev klart att jag skulle inleda mina PT-studier i januari 2014. I övrigt gick jag också alla veckor på BodyStep och BodyPump, och så hade jag dille på smoothies också, speciellt gröna sådana.
 
 
 
 
 
December
 
Träningsmängd: 28 h 35 min.
Vilodagar: 14.
 
Vad gäller träningen såg december ut ungefär som november, förutom att jag nu också deltog i några fotbollsträningar med ÅiFK i Åbo. Jag fixade mina första strikta chins, vilket var ett mål för november och december, och kunde därmed lugnt sätta mig på flyget till Kuba, där jul och nyår 2013 firades.
 
 
 
 
 
Under år 2013 tränade jag totalt 404 h 35 min, vilket är ungefär 14 timmar mera än året innan.
 
Av årets 365 dagar tränade jag 275 dagar, vilade 90.
 
Av årets 90 vilodagar var 4 pga förkylning, 1 pga öm vrist. Alla fem ofrivilliga vilodagar inträffade under våren, vilket betyder att jag var frisk hela sommaren och hösten.
 
Till skillnad från 2012 var jag helt skadefri hela fotbollssäsongen och missade bara en enda match, vilket var då jag var i Grekland i september. Fast fotbollsåret blev långt ifrån så som jag föreställde mig det i januari gav det ändå väldigt mycket och jag växte både som fotbollsspelare och som människa. Överlag var det ett bra träningsår, under vilket jag igen tog min träning till nya nivåer.
 
Det var alltså 2013. Småningom ska vi flytta oss lite närmare i tiden och kolla på hur träningsåret 2014 sett ut.
Årets träning | | Kommentera |

Veckans träning (v. 52)

Måndag: Löpning 60 min.
 
Tisdag: Styrketräning (hela kroppen + pulshöjare) 80 min.
 
Onsdag: Vila.
 
Torsdag: Fotboll 105 min.
 
Fredag: Vila.
 
Lördag: Styrketräning (överkroppen) 55 min.
 
Söndag: Löpning 40 min.
 
Vecka 52 totalt: 5 h 40 min.
Veckans träning | | Kommentera |

Utomhus.

I går eftermiddags när vi hade varit på gymmet tog Linda och jag hennes mammas hund och gick en promenad över åkrarna i Västervik. Alltså jag kan inte se mig mätt på de snörika landskapen just nu, det är så fint och jag vill bara vistas utomhus dygnet runt känns det som. Promenader och löpturer i sådan här omgivning ger ju verkligen ro i själen om något.
 
 
 
 
 
Livsstil, Motion | | Kommentera |
Upp