Testing.

I något skede under vårt PT-projekt är det meningen att vi ska utföra någon form av konditions- och muskeltest med våra adepter, och utbildningen är uppbyggd så att det i princip ska göras under hösten. För att det ska vara någon vits med de här testerna i det här sammanhanget är det ju meningen att man ska låta adepten utföra testerna minst två gånger, för att kunna jämföra med tidigare resultat och på så sätt följa med utvecklingen. Lite tokigt är det ju att vi inte gjorde första testet i början av vår projektperiod, men å andra sidan utför ju adepten i princip ett test varje gång hen går till gymmet eller beger sig ut i löpspåret och kör samma träningspass som veckan tidigare. Om man för noggrann träningsdagbok vill säga.
 
I dag hade min adept Jenny och jag hur som helst bokat in ett Coopertest (12 minuters löptest) och träffades således på sportplanen efter arbetsdagens slut. Jenny sprang och jag höll koll på klockan och sträckan. Fast jag fick riktig inspiration att springa jag också när jag stod där och följde med, varv efter varv. Jenny vågade verkligen ta ut sig och resultatet visade att löppassen och pulsträningen verkligen har genomförts som de ska! Så otroligt fint jobbat och en fröjd för mig som tränare att stå bredvid och se!
 
För min egen del står det vila på programmet i dag, med massage och återhämtning. Tisdag, onsdag, fredag och lördag blir det sedan fotboll i form av både träningar och match, och eventuellt något styrkepass där emellan.
 
Dagens middag: grillad kyckling och sallad i all sin enkelhet, i brist på andra idéer.
Inspiration och motivation, Mat, PT-projekt, PT-utbildning | | Kommentera |

Veckans träning (v. 39)

Måndag: Vila.
 
Tisdag: Fotbollsträning 75 min. + BodyBalance 40 min.
Totalt: 1 h 55 min.
 
Onsdag: Fotbollsträning 75 min.
 
Torsdag: Crossfitpass 20 min. + Styrketräning (överkroppen) 40 min.
Totalt: 1 h.
 
Fredag: Aktiv vila (introduktion till taekwondo 90 min.).
 
Lördag: Fotbollsmatch 90 min.
 
Söndag: Styrketräning (överkroppen) 50 min.
 
Vecka 39 totalt: 6 h 30 min.
Veckans träning | | Kommentera |

Sunday.

Jag har haft en härlig söndag! Tidigt i morse startade jag i väg mot Solvalla för sista PT-utbildningsdagen för den här helgen, och fast jag var trött var jag på gott humör. Vi vann ju vår match i Björneborg i går, solen sken, på radion spelades bra musik och jag visste att jag hade en bra dag och ett fint avslut på en trevlig helg framför mig.
 
Kring 16.30 var jag tillbaka i Ekenäs där syrran väntade med söndagsdinner och efter maten stack vi i väg till gymmet tillsammans. Egentligen var jag lite för dåsig för att vara riktigt ordentligt motiverad för ett träningspass, men i och med sällskapet blev träningen av och vi körde ett bra rygg- och magpass. Många sköna rörelser för musklerna kring skulderbladen som definitivt kommer kännas av i morgon.
 
Söndagkvällen har firats med nyaste avsnittena av Sons of Anarchy och en kotzone från Koti Pizza, och bara jag nu har sovit en lång nattsömn är jag helt redo för en ny vecka.
 
På väg mot Solvalla i morse.
 
I dagens HBL hittar man en artikel som passar bra in på ett av de teman vi behandlat under helgen, hur man blir en bra PT och var den utbildning jag går står i jämförelse med andra.
 
Artikeln är endast tillgänglig för prenumeranter, men när vi en gång snackar träning och HBL tycker jag ni ska läsa det här också. Ännu ett forskningsresultat som pekar på att träning gör gott också för din psykiska hälsa!
Upp