Pausaktiviteter.

Skumpa till lunch och glasspaus i parken. Det är ju ändå valborg!
 
 
 
Glada Vappen!
Kalas, Mat | | Kommentera |

Styrketräning med laget.

Jag var riktigt ordentigt styv i överkroppen i morse, vilket nog främst orsakats av de otaliga explosiva armpressarna jag gjorde i går. Vi var ett gäng fotbollsdamer tillsammans på gymmet, där jag lärde ut olika styrkeövningar, teknik och hur man ska utföra rörelserna explosivt. Styrketräning är en viktig del av träningsupplägget vid sidan om fotbollen och är något som bör finnas med i alla fotbollsspelares träningsprogram. Rätt utförd gör styrketräningen dig snabbare och är också väldigt skadeförebyggande. Faktum är att en vältränad, rörlig och balanserad kropp generellt sett är betydligt mindre skadebenägen än en svag kropp med dålig muskelbalans.
 
Efter genomgången av styrkeprogrammet körde en av mina lagkompisar och jag ännu igenom ett kort men effektivt pass med nästan bara egen kroppsvikt som motstånd. Knäböjshopp, baklårscurl, armpressar, armhävningar och utfallshopp är exempel på övningar vi gjorde. Alla med betoning på snabbhet och explosivitet.
 
I förmiddags blev det återigen en vända till gymmet, där jag tränade knäböj och marklyft och avslutade med några fartuthållighetsintervaller med Kimmen. Jag har inte tränat med tunga vikter på ungefär två veckor pga förkylningen jag drog på mig, så jag tog det lite försiktigt i dag ännu. Fick det dock att kännas väldigt bra i lår och rumpa och kommer antagligen att känna av det i morgon också.
 
I kväll sticker jag till Åbo där jag ska jobba med gradun och fira lite vappen och 1 maj däremellan. Det har inte utlovats något vidare väder, men det är jag nästan glad över i och med att jag ska sitta inne med min gradu så många timmar som möjligt. Vappenkvällen och 1 maj ska vi förstås ändå hoppas att inte regnar bort helt och hållet.
 
Förra veckans väder klagade man verkligen inte på. På söndagen efter det praktiska provet i Solvalla njöt jag av solen och värmen och fint sällskap på sjön några timmar.
 
Sommarstaden Ekenäs håller på att vakna till liv igen efter vinterdvalan.
Fotboll, Styrketräning, Träning, Träningsupplägg | | Kommentera |

Veckans träning (v. 17)

Måndag: Fotbollsträning 95 min.
 
Tisdag: Vila.
 
Onsdag: Morgonpromenad 60 min. + BodyPump 60 min.
Totalt: 2 h.
 
Torsdag: Styrketräning (hela kroppen) 55 min.
 
Fredag: Styrketräning (överkroppen) 30 min. + PW (delvis i terräng) 85 min.
Totalt: 1 h 55 min.
 
Lördag: Fotbollsmatch 90 min.
 
Söndag: Vila
 
Vecka 17 totalt: 7 h 55 min.
Veckans träning | | Kommentera |
Upp