Vilovecka från träningen

Denna vecka har innburit vilovecka för min del. Vad gäller träningen vill säga. Jag tog det beslutet när jag satt med kalendern förra veckans söndag och såg över inkommande vecka, som jag brukar göra. I och med resa till Riga med LokalTapiola torsdag-lördag hade jag mycket jobb jag behövde få inklämt måndag-onsdag så jag fick helt enkelt prioritera bort min egen träning och satsa på vilovecka i stället. Helt okej det också. Inte för att kroppen fysiskt behöver det i det här skedet, mitt träningsår har inte börjat hårt på något sätt, men i mitt huvud behöver jag bestämma på förhand att den här veckan blir det inte just någon träning, så går jag inte och velar över det sen.
 
Två relativt lätta träningspass på gymmet har jag dock gjort, ett på tisdag och ett i dag efter att jag hade tränat en kund. Inget planerat pass överhuvudtaget, jag körde riktigt bara på känsla. Blev mycket rörlighet i början, med bl.a. overhead knäböj (video) och lätta militärpressar bakom huvudet, och efter det gjorde jag ett triset med knäböj, pushpress och liggande lårcurl enligt följande upplägg:
 
Serie 1: knäböj 10 reps, pushpress 10 reps, liggande lårcurl 12 reps.
Serie 2: knäböj 8 reps, pushpress 8 reps, liggande lårcurl 10 reps.
Serie 3: knäböj 6 reps, pushpress 6 reps, liggande lårcurl 8 reps.
Serie 4: knäböj 4 reps, pushpress 4 reps, liggande lårcurl 6 reps.
Serie 5: knäböj 2 reps, pushpress 2 reps, liggande lårcurl 6 reps.
 
För varje serie ökade jag vikterna med +5 kg i knäböj, +2,5 kg i pushpress och ett par pinnhål i lårcurlsmaskinen. Så i sista serien hade jag 20 kg mer i knäböjen än i första serien, 10 kg mera i pushpress och 24 kg mera i lårcurlen. Skön söndagsträning!
 
Upp