Havanna - Dag 4, julafton.

På julaftonsmorgonen steg vi som vanligt upp vid 8, utan att tänka på att det var julafton överhuvudtaget. Den här dagen åkte vi ut till San Francisco de Paula där den berömda författaren Ernest Hemingway bodde i flera år. För er som inte vet vem Hemingway var kan jag berätta så mycket att han fick nobelpriset i litteratur år 1954, för sin bok The Old Man and the Sea (Den gamle och havet), och han var lite speciell på det sättet att han var väldigt omtyckt på Kuba fast han var amerikan.
 
Mitt kamerabatteri dog under dagen så många av de här bilderna är knäppta med Alexandras kamera.
 
På trappan till Hemingways hus.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Färskpressad saft av sockerrör.
 
Det var väldigt sött kan jag säga.
 
I Cojímar, en liten hamnby där Hemingway ofta rörde sig. Här förstår jag att man har skrivro!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här i knuten satt han, Hemingway, och sörplade drinkar.
 
 
Tillbaks inne i Havanna. Eftermiddagsöl och levande musik på Hotel Nacional.
 
En liten marknad. Härifrån köpte jag många fina souvenirer.
 
 
 
 
Strosade omkring i centrala Havanna ännu en stund på eftermiddagen.
 
 
 
 
 
 
 
Julafton firade vi på 25te våningen på vårt hotel Habana Libre, där det fanns en supermysig restaurang med panoramafönster med utsikt över hela staden.
 
Tyvärr lyckades jag inte fånga det så bra på bild.
 
 
 
 
Anklever till förrätt. Det var nog inte det jag menade att beställa, men riktigt okej var det.
 
 
 
Resor | |
Upp