Självständighetsträning.

Trevlig självständighet på er! Vad gör ni en ledig fredag som denna? Själv har jag hittills firat med dryga två timmar på gymmet. Jag har inga fler styrkepass inplanerade den här veckan så jag körde igenom hela kroppen idag. Knäböj, chins, marklyft, bänkpress, dips, militärpress, utfall, och några övningar till för baksidan av axlarna och magen. Inte konstigt att tiden flög iväg.
 
Jag vill ännu en gång ta upp några tekniktips vad gäller styrketräning. Eller egentligen tänker jag be er läsa det här. Den kan aldrig betonas för mycket, tekniken alltså, när du tränar. De viktigaste aspekterna som tas upp i artikeln jag länkar till här ovan är att ryggen ska vara rak, eller egentligen i en neutral position, i ALLA övningar och lyft du gör, knän och tår ska peka åt samma håll i t.ex. knäböj, och knäna får inte falla inåt, samt att axlar och skulderblad ska vara sänkta och tillbakadragna i både press- och dragrörelser. Ta en extra titt på tjejen på bilden i artikeln, hon visar hur man INTE ska ha ryggen när man tränar. Alltför ofta ser man dock folk på gymmet som krummar ryggen precis sådär.
 
Du indviker inte bara skador när du tränar med bra teknik, du får också övningarna att verkligen kännas på rätt ställen.
 
 
Marklyft är en mycket bra, men tekniskt väldigt svår övning, där det lätt kan gå fel. Jag försöker själv finslipa tekniken hela tiden och göra det lite bättre varje gång. Här kör vi ett lätt styrkepass på hotellgymmet i Grekland.
 
Lästips, Styrketräning | |
#1 - - Rebecca&Mathias:

Låter som en riktigt bra dag på gymmet! :) Ha en fortsatt fin Fredags kväll! :)

Svar: Jo tack, det var det! :)
Vicki

Upp