Checka tekniken.

För dagens träning stod ett pass BodyPump på Sportten hemma i Ekenäs. Gruppträningssalen var redan smockfull när Alexandra och jag kom till gymmet, så för ovanlighetens skull tog vi plats allra längst bak, vilket betydde att jag hade uppsikt över hela salen under hela passet. Och jag blev faktiskt lite förfärad över det jag såg, teknikmässigt alltså. Grundsaker som att ryggen ska vara rak, knän och tår peka åt samma håll osv. verkar ha gått många förbi. Vilket jag såklart inte skulle bry mig om, om det inte vore för det faktum att en bristfällig teknik gör att belastningen blir fel, vilket i sin tur oftast leder till att det lätt uppstår skador. Och det önskar man ju ingen. Dessutom blir övningarna så mycket effektivare om man utför dem på rätt sätt.

Därför är det viktigt att man verkligen iakttar och lyssnar på instruktören under sådana här pass, och anstränger sig för att göra rätt. Tyvärr finns de också instruktörer vars teknik ibland kan vara lite märklig (jag snackar nu i största allmänhet alltså), och därför är det också bra om man hemma, i lugn och ro framför spegeln, övar på olika rörelser. Det stora minuset med Sporttens gruppträningssal är ju att där inte finns några ordentliga speglar. Att man kan se sig själv både framifrån och från sidan är enligt mig A och O för att få tekniken rätt. Annars är det ju faktiskt väldigt svårt att hålla koll på hållningen, speciellt om man är nybörjare.

Klicka t.ex. här för en utförlig redogörelse för de flesta övningar som utförs i BodyPumpen. Det här är viktiga saker, så det lönar sig att ta sig en titt. Och så är det bara att öva, och försöka göra alla utföranden lite bättre varje gång. Först ska tekniken sitta, sen kan man börja fundera på att öka vikterna.

Och slutligen: det här skriver jag i uppmuntrande syfte, för att alla ska få ut det allra bästa av träningen, inte för att kritisera. Jag har själv saker jag hela tiden försöker jobba på, och förbättra. Allt för att hela tiden utvecklas.

Allmänt | |
#1 - - Cecci:

JAG VET EXAKT VAD DU MENAR! Och jag har så svårt att hålla mig från att säga någonting när någon gör helt fel. Det är en av de viktigaste sakerna inom mitt yrke och att sedan på fritiden se en vän eller främling göra någonting som skulle kunna göra skada...var går liksom gränsen? det är ju i första hand ledarens uppgift men kan man säga till om någon gör fel, speciellt om det e en vän? usch vad jag har svårt med det där..

#2 - - Jennifer - om resor, kärlek & drömmar:

Ofta är grupp-passen rätt fulla, det skulle vara bra om instruktören kunde gå runt och rätta till folk som gjorde fel. Det gjorde jämt yoga-läraren när jag gick på yoga förut. Under många grupp-pass känns det snarare som att ledaren är där för sin egna tränings skull också, när hen borde vara där för deltagarna :)

Svar: Jo precis, idealet skulle vara om man kunde gå runt och kolla lite på folk, men på en klass som BodyPump är det förstås lite svårt i och med att det är så mycket annat man borde visa tillika. Men det här är absolut nackdelen med gruppträning. Ofta verkar det som om deltagarna inte lyssnar och tar till sig någonting av det instruktören säger heller, om hen säger nåt. :)
Vicki

Upp