Löparglädje!

 
Vi är nu inne på tredje veckan av löpskolan som Trainium ordnar i samarbete med, och på initiativ av, orienteringsskyttarna Daniel Forsell och Andreas Selenius. Och hittills har det varit så lyckat! Många löpglada deltagare med både mera och mindre löparerfarenhet och helt olika träningsbakgrund samlas varje onsdag och söndag och springer tillsammans, ledda av tidigare nämnda killar.
 
Onsdagsträningen brukar fokusera på fartuthållighet och söndagen på grunduthållighet. Utöver olika träningsupplägg går vi också igenom löpteknik och specifika styrke- och koordinationsövningar som är bra att göra i samband med löpning. Jag försöker själv delta så mycket jag bara kan och jag tycker redan att jag fått mitt löpsteg justerat en aning till det bättre. Men det gäller att fortsätta hålla alla goda tips och råd vi får i åtanke för det är ändå en lång process och tar tid att börja springa på ett annat sätt än man är van.
 
Löpträningarna har gett mig väldigt mycket inspiration och motivation till min egen löpträning som stagnerat en del det senaste året. Jag har nog sprungit minst ett pass nästan varje vecka men det har för det mesta känts tungt och oinspirerande. Nu känns det så kul! Både tack vare Daniel och Andreas samt gruppen i sig, med alla trevliga deltagare.
 
Kvällens löppass var det fysiskt tyngsta hittills, med maxprestation och löpning med mjölksyra i benen. Samtidigt är det ett träningsupplägg som jag personligen har mest erfarenhet av och är mest van vid efter alla år av fotboll och tillhörande träning. Vi körde backintervaller i dag, där ett drag bestod av totalt tre branta backar uppför, två branta backar nedför och en avslutande sträcka på någorlunda plant underlag. Alla i egen takt såklart. Riktigt jäkla roligt!
Gruppträning, Inspiration och motivation, Löpning | |
#1 - - Pia:

Jag hör att det var bra att jag avstod från onsdagens löpskola. Kunde knappt hålla ögonen uppe på vägen hem från jobbet :D Hade nog inte orkat springa i en enda backe den dagen. Annars *tummen upp* för löpskolan!

Svar: Precis, viktigt att lyssna på kroppen och knoppen! Men snart springer vi tillsammans igen! :) ha en fin vecka!
Vicki

Upp