Hälsomånad coming up.

Jag var på ett pass BodyStep ikväll, vilket var en tid sedan, och vitsi vad kul det var! Boot Camp is the shit säger jag bara! Benen kändes lätta idag också, och jag hade känslan av att orka hur mycket som helst hela timmen igenom. Fast ganska nöjd var jag nog ändå när jag sen hoppade i duschen, efter att ha joggat hem i kylan.

Sista januari idag, vilket betyder att min sockerfria månad börjar imorgon. Redan kring julen beslöt jag att februari skulle få bli min hälsomånad, mest för att se hur det känns och om det händer något med kroppen när man lägger om sina vanor lite. Jag ska nämligen inte bara låta bli rena onyttigheter som godis, chips och bakelser, jag ska också undvika kolhydrater mot kvällskvisten, som har en tendens att lagra fett under natten. Vilket betyder att pasta, ris och potatis är bannade från middagen och brödet från kvällsmålet. En liten kolhydratkälla ska jag dock se till att ha till hands direkt efter träning, tillsammans med protein, vare sig det är morgon eller kväll, eftersom det ju är viktigt för muskeluppbyggnaden och på så sätt främjar träningen.

Som känt finns det ju en hel del dolt socker i olika livsmedel, så litet kommer jag väl nog få i mig. Jag tänker nämligen inte söka med ljus och lykta efter minsta lilla sockerkorn. Men såklart ska jag utelämna produkter som t.ex söta yoghurtar och juicer och dylikt, som av många inte ens klassas som ohälsosamma, men som ofta är fullproppade med socker. Fast sånt konsumerar jag i och för sig inte i vanliga fall heller. Överlag äter jag ju nog riktigt bra, men nu vill jag prova på hur det är att faktiskt sköta om sig och sin kropp alla dagar i veckan, även på helgerna. Och inte frossa en massa godis så fort man kommer hem till Ekenäs.

Så finns det ju också olika sätt att tolka en sockerfri månad. Någon tycker säkert att man, om man vill undvika allt socker, också borde sluta äta t.ex. frukter. Det tänker jag ändå inte göra, eftersom jag anser att alla vitaminer och mineraler som frukterna ger väger tyngre än den mängd (frukt)socker man får i sig av dem. Samma sak gäller rotfrukter, dem tänker jag inte heller utesluta. Dessutom gör jag ju det här bara på mina egna villkor, så det är ju jag själv som bestämmer vad jag ska och inte ska äta. Däremot låter jag nog bli att äta t.ex en banan just innan läggdags.

Vad gäller alkoholdrycker är jag för tillfället aningen tudelad. Jag ska ju nog inte dricka en massa cider och öl och sliskiga drinkar, men jag tror nog att jag ska tillåta mig själv att ta ett glas rödvin eller två om det vankas party någon helg.

Lördagen den 11 februar fyller mamma år, och bullar hon då upp till kaffekalas kanske det får bli mitt enda undantag under månaden. En äta-vad-jag-vill-dag i så fall alltså. Men det tar jag ställning till sen när det blir mera aktuellt.

Och slutligen, vad gäller träningen kommer jag förstås att hålla igång på samma sätt och lika mycket som förut. Så där kommer det inte ske några större förändringar.

Sådär ja, det var mina planer för februari. Nu ska det väl vara lättare att hålla mig till mitt beslut när jag varit så dum och publicerat det. Om någon är taggad att hänga på, hör gärna av er! Helt på egen hand kan det nog bli en lång månad har jag på känn...

Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Va faan Februari är ju kort ;) I'm in!!

#2 - - Linda:

Hmm, är nog sugen att hänga på. Jag hade nämligen tänkt mig att du skulle skippa frukter osv helt och hållet. Och så är det ju den där ena festen om 1,5 vecka då jag nog tänker dricka lite vin. Jag ska försöka mitt bästa! :)

#3 - - Jessica:

I´m in! =)

Upp