Finally in Edinburgh

Orsaken till varfor det varit sa tyst pa bloggen lately ar forra veckans hektiska program och alla forberedelser infor min tre veckor langa vistelse i Skottland. Pa sondagen var det sa avfard, och sent pa sondag kvallen landade mina classmates och jag i Edinburgh. Aningens nervos maste jag nog erkanna att jag var da jag satt ensam i taxin i morkret och funderade var i hela fridens namn jag skulle hamna. Nar chaufforen sedan lamnade av mig pa Yewland Crescent, hus nummer 17, slappte dock spanningen en aning. Huset sag litet men trevligt ut och nar jag forsiktigt knackade pa dorren var det varldens gladaste par som oppnade at mig.

Nu har jag tillbringat fyra dagar i Edinburgh och jag alskar redan staden. Den ingiver en riktig storstadkansla samtidigt som det ar harligt mysigt och kompakt. Jag behover kanske inte namna att det i Skottland finns allra flest slott i hela Europa, och Edinburgh ger ocksa ett valdigt medeltida intryck. It's awsome. Sjalv bor jag ca 10 min utanfor staden med buss, i ett mysigt och fint kvarter (det paminner lite om Wimbledon Ida!), och det gar snabbt och latt att ta sig in till sjalva cityn. Mina hostparents Bernie och Tony, som bada ar runt 50 ar, verkar nojda att ha mig hos sig och jag trivs utomordentligt hos dem. Tony ar dessutom en riktig fotbollsfantast, och igar satt han till och med uppe och vantade pa att jag skulle komma hem sa att vi kunde diskutera matchen mellan Barca och Manu (da ska killen upp lite fore 5 pa morgonen da jobbet kallar kl 6!).

Speaking of football, gardagens Champions League final var ju en riktig hojdare! Barca vann 2-0, efter mal av Eto och Messi. Barca forever sager jag bara! Jag sag matchen pa en pub med massor med stora skarmar, och dar var totally crowded. Majoriteten var val Manu fans skulle jag saga, alltsa var majoriteten aningen deppade efter matchens slut. Grym fiilis hade jag i alla fall! Det var en mycket lyckad kvall!

Pubkulturen har ar ju for ovrigt one of a kind. Det finns sa mycket pubar overallt att man riktigt far angest for att man vet att man inte kommer att hinna besoka dem alla. Har hur som helst varit ut tva kvallar i rad nu och det ar helt javla nice stamning overallt. Pa lordagen blir det troligen av att prova pa nagon av stadens nattklubbar.

Sa har vi ju hunnit med lite skola ocksa. Fyra timmar om dagen har vi forelasningar om Skottland, landets historia, kultur, politik osv. Det har varit mycket givande hittills maste jag saga, och lararna vid universitetet har ar bra. I ovrigt har jag so far varit pa en basic CityTour runt staden, tagit del av en pubrunda called Beerientering, varit till ett Whiskey Distillery och provsmakat whiskey (det ar dock fortfarande ingenting for mig), strosat runt i stan, joggat i kvarteren kring Yewland Cres. och umgatts med min hostfamily. Jag har det sa javla bra!

Dagarna ar dock verkligt intensiva och vi har en massa roligt inplanerat. Darfor kan uppdateringen har bli en aning lidande, men jag ska gora mitt basta! Hoppas alla dar hemma har det riktigt bra, jag saknar er forstas!

By for now.
Resor | |
Upp