En annorlunda tisdag

En vanlig tisdag för mig är när jag är på jobb på LT kl. 8:30-16:30, går hem och byter kläder, cyklar till Trainium, jobbar där till kl. 19, tränar själv ett pass tillsammans med "tisdagsgruppen" eller tränar någon kund, cyklar hem eller stannar kvar och drar den sena gruppträningen mellan kl. 20:30 och 21:30, beroende på om det är min tur eller inte. Åtminstone är det så mina tisdagar sett ut de senaste tre månaderna.
 
Därför kändes det så konstigt i dag att inte alls gå direkt hem och byta om till träningskläder, utan ta en omväg för att sträcka på benen och få lite frisk luft efter en dag med kontorsjobb, äta ett snabbt mellanmål i väntan på syrran och sedan åka till Tenala med henne och Kimmen för att lyssna på Carl Haglund på inbjudan av Tenala Företagare och Nylands Företagare. Tillställningen handlade om ekonomi ur ett globalt och lokalt perspektiv och Haglund tog upp många intressanta aspekter. Dessutom är han en otroligt bra talare, med genomtänkta, välformulerade argument. Jag gillar verkligen att lyssna på folk som kan uttrycka sig och när ämnet dessutom intresserar mig väldigt mycket tyckte jag tiden nästan gick lite för fort.
 
På hemvägen hoppade Alexandra och jag ur bilen en god bit före vi var hemma för att promenera sista biten. En självklarhet efter en annars väldigt orörlig dag med mycket sittande. Jag strävar alltid efter minst 10.000 steg, gärna utöver träningen, varje dag, vilket kommit att fungera som någon form av mått på minimirörelse vad gäller vardagsmotion och hälsa. Efter en 8 timmars arbetsdag vid skrivbordet har jag i allmänhet samlat mellan 3.000 och 4.000 steg, förutsatt att jag lämnat kontoret under lunchpausen. Det gäller att röra på sig en hel del efter det för att kompensera inaktiviteten under dagen.
 
Med flera timmar kvällsjobb på gymmet får jag lätt ihop minst 10.000 steg också då jag har kontorsjobb under dagen, utan att behöva tänka på saken. Dagar som denna fungerar det bara genom att aktivt planera in vardagsmotion. Jag gör det inte bara för siffrorna på klockan och de långsiktiga hälsofördelar de kan bidra med, utan också för den omedelbara känslan av välmående som infinner sig när jag rör mycket på mig.
Jobb, Livsstil, Vardagsmotion | |
Upp