Avbryt sittandet!

Jag hade tänkt inleda veckan med en träningsfri måndag egentligen, men när jag sedan insåg att åtta timmar vid datorn på försäkringsbolaget kommer att följas av en helkväll hemma med jobb framför egen skärm ändrade jag mig snabbt. Det känns inte alls bra för mig att vara så fysiskt passiv så länge i sträck och jag undviker det så långt det går. En hel dag sittande och jag får en krypande känsla i kroppen, svullna vader, styv nacke och stela axlar. Således blev det en löprunda mellan arbetspassen. Jag kunde ha gått en promenad också men i och med att jag inte hade så mycket tid tänkte jag att jag får till flera steg på kortare tid om jag springer.
 
 
Ändå är det ingen katastrof för en väldigt aktiv person att det kommer dagar som blir mera stillasittande än vanligt. Mina axlar kommer att kännas normalt rörliga senast i morgon kväll igen och min hälsa kommer inte att påverkas av en hel dag på stolen (jag står i och för sig med jämna mellanrum också på kontoret tack vare mitt fenomenala höj- och sänkbara skrivbord) så länge som de dagarna utgör undantag. Det är helheten som räknas och största delen av veckan har jag ett rörligt jobb, går och cyklar när jag ska från punkt A till punkt B och tränar 5-6 pass i veckan utöver det. Men kroppen är ju inte konstruerad för att sitta långa stunder och är du van vid att röra på dig känns det väldigt obekvämt att vara stilla en hel dag.
 
Men min poäng är egentligen inte min egen aktivitetsnivå, utan tanken på alla människor som det faktiskt går så här illa för alla dagar. Att man tar bilen till jobbet, sitter på jobbet, tar bilen hem och sitter hemma. Utan längtan efter att få sträcka ut benen i ett långt promenad- eller löpsteg, utan en tanke på att gå ut mellan varven. Eller ens promenera eller cykla till och från jobbet, hur kort väg man än har. I mitt stilla sinne är jag förfärad över alla människokroppar som används så lite, som inte sköts om och som förfaller. Här kan man läsa mina tidigare tankar om vikten av vardagsmotion och varför vi ska undvika att sitta hela tiden.
 
Som tur är jag på en sådan plats att jag kan hjälpa de som vill, men inte alltid har orken och motivationen att komma i gång på egen hand. Däremot måste viljan finnas att bli hjälpt, annars är det svårt för vilken stödperson som helst att göra något. Jag har dock en känsla av att fler och fler börjar inse problematiken i det eviga sittandet och det känns som att vi är mera medvetna om det än någonsin tidigare. Det är i alla fall vad jag hoppas på.
Jobb, Livsstil, Motion, Träning, Vardagsmotion | |
Upp