Tävlingsinstinkt och maxprestationer

På Trainium kör vi alltid en utmaning för våra kunder varje månad, där vinnaren belönas med ett litet pris. Under månadens gång testar vi från teamet själva också utmaningen. Och så brukar vi dessutom publicera en liten filmsnutt på lidandet för allmän beskådan på vårt Instagramkonto.
 
Under junimånad hade vi assault biken som utmaning, så många kalorier som möjligt på en minut. Assault biken fungerar med luftmotstånd så ju hårdare man trampar desto tyngre blir motståndet och ju högre watt kommer man upp i på cykeln. Det betyder att man måste cykla så hårt man kan under en minuts tid för att snabbt samla ihop så många förbrukade kcal som möjligt.
 
Fast vi inte själva deltar i månadstävlingarna vaknar ändå tävlingsinstinkten till liv vid sådana här tillfällen. Utan att det var meningen kände jag hur hjärtat började slå lite hårdare när jag satte mig på cykeln och Alex skulle börja filma. Handflatorna blev lite svettiga. Det fladdrade till i magen. Sådär som det gör när man vet att nu jäklar gäller det. Man får ju ta vara på de få gånger det känns så numera. För fast det är en hemsk och nervös känsla känns det samtidigt också härligt. Tävla är ju det bästa som finns nästan.
 
Det är ganska sällan jag utför max prestationer nuförtiden. Sådär att det påriktigt känns för jäkligt efteråt. Illamående och darrigt. Benen bär en inte. Men efter en minuts maxfart på assault biken fick jag ligga raklång på golvet en god stund och ta igen mig. Och träningspasset som var inplanerat efteråt blev betydligt kortare än tänkt.
 
 
 Någon som vill prova?
Filmade övningar, Trainium, Träning | |
Upp