Den fysiska ekvationen

För fysisk hälsa och idrottsprestationer krävs det som bekant inte bara motion och träning, utan lika viktigt är också ett tillräckligt matintag och återhämtning i form av vila och sömn. Vilka proportioner just du behöver av de olika delarna är individuellt men balansen bör vara i skick för att du ska må bra och prestera på den nivå du vill. Alla kämpar med olika delar av ekvationen och för min del behöver jag inte fundera så mycket på att få till det med träningen eftersom den är en naturligt inkörd del av mitt liv som jag inte skulle klara mig utan, men däremot är tillräcklig vila och sömn saker som jag fortfarande måste tänka mera på och faktiskt kämpa lite med. Och då har jag ändå blivit betydligt bättre på de delarna, kanske det stämmer det där att man blir klokare med åren?
 
Vardagsmotion är också en grej som jag ofta måste planera in eftersom jag i och med studier och kontorsjobb har en alldeles för stillasittande vardag. Överlag försöker jag jobba mera och mera mot kvalitet framom kvantitet, vilket för mig innebär en genomtänkt veckorytm med en lämplig blandning av såväl välplanerade som spontana träningspass, med vardagsmotion och inplanerad vila däremellan. Ett koncept som fungerar för mig med andra ord. Det här med viloveckor som jag införde för en tid sedan gillar jag och det har känts bra hittills. De kan betyda allt från total vila till yoga till att jag tränar sådant jag inte annars skulle träna. En sådan vecka har jag på gång just nu.
 
Hur ser din ekvation ut?
 
 
Livsstil, Träning, Vardagsmotion, Återhämtning | |
#1 - - Yvonne:

Det där med viloveckor diskuterade jag faktiskt nyligen med min PT. Jag har egentligen inga inplanerade viloveckor. Vilodagar har jag, det behövs, ibland mera, ibland mindre. Men viloveckor... det är lite knepigare att fundera hur mina viloveckor skulle se ut. Det blir liksom automatiskt så att jag tränar varje vecka i och med att jag är gruppinstruktör. Visst, det är kundernas träning, inte min, men det kan liksom inte hjälpas att jag själv också tränar samtidigt, det är svårt att hålla igen (spinning, bodypump, zumba). Annars tycker jag att jag har bra balans nu med grupptimmarna, egen träning (främst övning av koreografier och rörelser som jag ska instruera åt andra, men också egen styrketräning för överkroppen), vardagsmotion (hundpromenader, att sgs alltid ta trappor i stället för hiss om det går, att gå alla sträckor som är under 3 km om jag inte har massor att bära eller väldigt ont om tid) och vila. Det som kanske skulle kunna bli ännu mera satt i system är yoga och djupstretching, jag gör lite sånt varje dag men det blir inte varje vecka som jag t.ex. satsar på att tänja i en hel timme.

Svar: Hej! Det låter som om du trivs med din träning, vad roligt! Och kul att instruera andra, dock sliter det ju onekligen på kroppen för gruppinstruktörens del också vid dylika klasser, fast det är kundens träning som sätts i första hand. Vila kan ju också innebära lite olika saker beroende på person, så kanske dina viloveckor skulle vara sådan där du endast drar gruppträningstimmarna och inte tränar något eget ut över det? Beror ju helt på hur det känns i kroppen, men det där med viloveckor blir lite knepigare när man är involverad i andras träning på det sätt som du är. Huvudsaken är väl att man lyssnar på kroppen och låter den vila när det behövs.
Vicki

#2 - - Yvonne:

Tack för svaret, jag tänkte också på det där med att det då och då blir så att jag bara drar gruppträningen plus att jag tar promenader med hunden. Kanske det skulle vara bra att sätta den saken i system! Eller så fortsätter jag bara att lyssna på kroppen... Jag ska lyssna på den och fundera! :) Och jo, jag stortrivs med min träning och med att inspirera andra <3

#3 - - Sandra:

Hej! Varifrån är dina byxor? Skiiiiit snygga 😀 Ett bra inlägg som får en att tänka till. Borde börja planera min träning lite bättre så tror det är dags att göra de nu

Svar: Hej Sandra! Byxorna köpte jag i Helsingfors nångång under hösten, men jag minns inte riktigt varifrån. Antagligen från Stadium, Intersport eller XXL skulle jag gissa. Det är Nike i alla fall. Trevligt att du gillade inlägget, kan nog löna sig att planera träningen, beroende på vad du vill ha ut av den förstås. Lycka till!
Vicki

Upp