När jag blir stor

En av de sakerna som inspirerar mig väldigt mycket vad gäller min strävan efter att hålla mig i form, är att se äldre människor i olika åldrar som fortsätter vara aktiva och röra på sig alla dagar efter egen förmåga. Jag önskar innerligt att jag själv ska ha möjlighet till ett långt och aktivt liv som inte begränsas av annat än sådana faktorer som jag på inget sätt själv kan påverka, och jag strävar efter att genom mitt levnadssätt kontrollera de delar jag faktiskt kan inverka på. Lite som en investering i mig själv.
 
Jag har tänkt extra mycket på det här den här veckan. I onsdags när jag hälsade på hos mina morföräldrar t.ex., slog det mig igen vilka förebilder de är. De har sina små krämpor som hänger med, men de håller i gång alla dagar, ser till att få tillräckligt med frisk luft, sköter sina ärenden till fots eller med cykel fast de båda fortfarande kan köra bil, besöker regelbundet simhallen, åker på små resor och umgås titt som tätt med familj, vänner och bekanta. Så vill jag också ha det när jag är närmare 80.
 
Senare samma kväll höll jag mitt gruppträningspass för Ekenäs Gymnastikförening och där inspireras jag sannerligen också av damer i alla åldrar som hänger med på allt jag hittar på åt dem. Det är en väldigt blandad grupp, med allt från 30 plussare till 70 plussare och det gör att det är ganska utmanande att sätta ihop passet så att det är lämpligt för alla. Men många av de äldsta är i så otroligt bra form att det är riktigt imponerande! När jag växlade några ord med en av dem efter passet i onsdags så berättade hon att hon skidat och joggat hela livet och sedan hon blev pensionär har hon börjat gå på gympa. Och i dag är hon 74 år och starkare i kroppen än mången 40-åring.
 
Och så mina egna föräldrar, som jag ser så mycket upp till! Mamma som vant knäböjde med mig bland skivstänger och hantlar på gymmet i går kväll, och pappa, som tillsammans med Kimmens pappa, vann Kimmen och mig i dubbel i tennis några timmar senare. Så mycket energi vill jag också ha när jag blir stor.
 
Förresten så har jag hakat på en oktoberutmaning vad gäller rörlighet som jag hittade på Janes instagram. Vill ni också prova på fantastiska rörlighetsövningar, klicka här.
 
Inspiration och motivation, Rörlighet | |
Upp