Kyckling-broccoli-fetaostgratäng.

Har stått i köket några timmar i eftermiddag och kockat mat och snacks för några dagar framöver. I matväg blev det kyckling-broccoli-fetaostgratäng som jag gillar så mycket. Det är ett gammalt recept som jag rörde ihop första gången för flera år sedan, men när jag sökte efter det bakåt i bloggen hittade jag det inte någonstans. Och en så här god maträtt måste ni såklart få ta del av! Gjorde också proteinkokosbollar som jag inte ätit på flera månader, och ett knäckebröd på vilket receptet kommer upp här så småningom.
 
Kyckling-broccoli-fetaostgratäng
 
Det här behöver du:
 
 - 900 g strimlad naturell kyckling
 - 450 g fryst eller färsk broccoli
 - 200 g fetaost
 - 2 tomater
 - 1 rödlök
 - några vitlöksklyftor
 - en näve cashewnötter
 - en liten, liten skvätt matlagningsgrädde
 - riven ost
 
Gör så här:
 
 - stek kycklingen och krydda med valfria kryddor (jag brukar använda curry, peppar och soja)
 - hacka lök och vitlök och blanda med i stekpannan
 - hacka tomaterna och skär fetaosten i bitar
 - smörj en ugnsform och sprid ut broccoli och tomat i formen
 - häll över den stekta kycklingen och löken
 - blanda ner fetaosten och häll över matlagningsgrädden
 - strö över cashewnötter och valfri mängd riven ost
 - grädda i ugnen 20-25 minuter på 200 grader.
 
 
 
 
Servera den färdiga gratängen med sallad och eventuellt ett bröd om man vill ha lite mera kolhydrater.
Mat, Recept | |
#1 - - Niles:

Så mumsigt och gott!

#2 - - Jessica:

Hittade hit via Lena när jag satt och läste bloggar! Gratängen ser så super god ut o måste testas, bra med recept när man är utan idér.

Svar: Vad roligt! Jag rekommenderar verkligen att testa gratängen, var dock bara försiktig med grädden, det ska verkligen bara var en liten skvätt, annars blir den lätt för rinnig.
Vicki

#3 - - Jessica:

Jo, tack! Man kan hitta mycke bra recept o sånt när man slö läser bloggar.. :D

#4 - - Jessica:

Måste bara kommentera, att gratängen var populär och tillochmed vår flicka på 1 år åt gärna av den! :)

Svar: Oj vad roligt att höra! :)
Vicki

Upp